Alphonse Mucha på ARKEN

FireShot Capture 102 - - file____Users_linemidtgardjepsen_Downloads_Medlemsblad123.pdf

Langt, løst hår, svungne organiske mønstre og sensuelle kvinder er grundelementerne i den tjekkiskfødte art nouveau-kunstner Alphonse Muchas forførende univers.
Mucha satte sit helt eget aftryk på Paris i tiden omkring år 1900 med banebrydende plakatkunst, smykkedesign og butiksindretning. Den 3. februar 2018 åbnede ARKEN en storslået udstilling, der præsenterer 125 værker af den vidtfavnende kunstner.

Udstillingen ALPHONSE MUCHA undersøger, hvordan art nouveau – med Mucha som ”chefdesigner” for tidens storbybillede og storbyoplevelse – baner vejen for det gennemæstetiserede og iscenesatte hverdagsliv, som karakteriserer vores samtid.

Le Style Mucha
Nytårsmorgen 1895 vågnede pariserne op til et nyt gadebillede. Mucha havde designet en banebrydende plakat med den feterede skuespillerinde Sarah Bernhardt i rollen som Gismonda gengivet 1:1. Plakaterne hang på alle plakatsøjler i byen og markerede kulminationen på en ny æstetisk æra. Mucha ville revolutionere hverdagslivet gennem sanselighed, skønhed og naturens åndeliggørende kraft. Som modstand mod finkulturens konservative dogmer, forbeholdt en snæver overklasse, lod Mucha sin kunst smelte sammen med den nye forbrugskultur. Han udbredte sin særegne streg og stil, Le Style Mucha, på alt fra forbrugsgenstande til massetrykte plakater og nåede ud i alle afkroge af storbyen og samfundet.

Mucha i fuldt flor på ARKEN
ALPHONSE MUCHA udforsker forbindelser mellem natur og storby, forbrug og skønhed i Muchas kunst gennem plakater, litografier, smykker, brugsgenstande, skitser, fotografier og maleri. Udstillingen fortæller historien om Muchas tætte samarbejde med Sarah Bernhardt og hans epokegørende indflydelse på plakatkunst og litografi i massetryktryk. Den belyser desuden Muchas arbejde med kropsprog, gestik og iscenesættelse af kvindekroppen – og hvordan dette bliver del af et nybrydende reklame-sprog. Mucha introducerer en ny erotiseret æstetik og et kvindebillede, der danner præcedens for populærkulturens pin-up girls i 1940’erne og det visuelle billedsprog i popkulturen og massemedierne i dag. Udstillingen undersøger også, hvordan 1960’ernes hippiegeneration finder inspiration i den utopiske impuls og spirituelle kraft i Muchas bevidsthedsudvidende univers til udsmykninger af psykedeliske rockplakater og albumcovers.

Udstillingen løber frem til den 3. juni 2018.

 

Fra Arkens pressemateriale, se mere på http://www.arken.dk

Reklamer